Máte chuť na hamburger? Připravte si ho na 3D tiskárně! Další ze série akcí Kybernetická revoluce.cz – Lid versus roboti? proběhla v Ústí nad Labem, 9. října 2018.
Organizačním partnerem akce se stalo Inovační centrum Ústeckého kraje.
Slavnostně ji zahájil Pavel Švejda, který popřál účastníkům, aby jim toto setkání přineslo co největší přidanou hodnotu. Zároveň všechny pozval na soutěž Inovační počin roku.
O odborný úvod do tématu „Důsledky Průmyslu 4.0 a jejich praktické řešení ve firmách se postaral Jiří Holoubek, člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR a prezident Elektrotechnické asociace ČR: „Při zavádění Průmyslu 4.0 v ČR i po třech letech přetrvávají problémy s deformací koncepce zejména u vrcholových managmentů, které nechtějí uznat člověka jako jednu z kooperujících komponent při respektování jeho kreativních, emočních a rozhodovacích schopností.“
Na svůj výklad Jiří Holoubek navázal v Panelu „Lidé pro novou éru“ a zdůraznil potřebu komunikace mezi nastupující generací, která dokonale ovládá digitální svět a staršími odborníky, kteří znají dopodrobna praxi v továrnách. Celoživotní vzdělávání se stalo nutností, nejen potřebou.
Jaroslav Zukerstein, prorektor pro rozvoj a kvalitu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem vystoupil s programem „Vzdělávání studentů UJEP z pohledu Průmyslu 4.0“. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně je v kraji centrem vzdělanosti. Přizpůsobuje svoje vzdělávací programy vzhledem k nově vznikajícím oborům pro potřeby Průmyslu 4.0.
Jaroslav Mareš, ředitel Střední průmyslové školy Resslova Ústí nad Labem seznámil posluchače s konceptem Vzdělávání pro éru Průmyslu 4.0 na SPŠ Ústí nad Labem, která je páteřní školou celého kraje. Připravuje studenty v mnoha nových oborech. Škola získala 1. místo v soutěži Dobrá škola ve školním roce 2015/2016.
Věra Minaříková z Gymnázia Teplice představila koncept Dobrá praxe v oblasti propojování humanitních a technických oborů. Její studenti předvedli vlastnoručně vyrobený model hologramu i 3D tisku. Na škole podporují gamifikaci výuky, např. Chemistry Lab, rozpracovali letecký model školy do prostředí MineCraftu. Škola se stala partnerem Microsoftu.
Jan Velek z Group Division Leader HENNLICH s.r.o. hovořil na téma „Přístup k lidem v digitální firmě“. „Koncept Průmyslu 4.0 je nezastavitelný, pracovní místa budou zanikat i vznikat. Lidé se namísto únavné manuální práce budou moct věnovat tvořivosti, rozvoji vztahů, svému růstu. Pomocí pokroku vědy se začnou šetřit přírodní zdroje. Je to lidské vědomí, ne stroje, které umožňuje tento pokrok.“
Panel Bezpečná budoucnost zahájil Michal Andrejčák, z Team Security Manager ABB Česká republika s tématem „Digitalizace v průmyslu mění zavedené postupy“. Poukázal na možná rizika při práci s daty, na snadné porušení bezpečnostních hesel, které může být i neuvědomělé ze strany dostatečně nepoučených uživatelů digitálních sítí. Zdůraznil nutnost systematické péče o kybernetickou bezpečnost.
Martin Skalník, z regionálního zastoupení Technologické agentury ČR pro Ústecký a Liberecký kraj představil program „Podpora společenskovědního výzkumu a rozvoje lidských zdrojů pro Průmysl 4.0 v rámci programů TAČR“. TAČR připravuje a spravuje programy státní podpory, jejichž smyslem je podnítit propojení výzkumných organizací aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje s inovačními aktivitami ve firmách i státní správě.
Miroslav Ludvík, ze Znalecké kanceláře Dr. Ludvíka a Katedry informatiky a přírodních věd Vysoké školy technické a ekonomické České Budějovice rozvedl téma Kybernetická bezpečnost jako alfa a omega úspěchu digitálních technologií v praxi. „Nemůžeme se spoléhat na bezpečnost IoT. Při tlaku na co nejnižší cenu není možné, aby tyto věci fungovaly dokonale bezpečně. Uživatelé by měli na tuto skutečnost brát ohled a nesvěřovat svá citlivá data nechráněným přístrojům.
Karel Polena, technický manažer Omexom GA Energo předvedl program a video Smart City Polygon – ukázkový provoz pro smart cities, schools a offices.
Tereza Šamanová, výkonná ředitelka sdružení CzechInno a manažerka pro digitální ekonomiku Svazu průmyslu a dopravy ČR mluvila o nejčastějších mýtech a omylech panujících ohledně uplatňování GDPR v praxi firem. Představily e-learningové systémy, se kterými je možné se seznámit na www.vyskoleno.cz.
Kyberneticka revoluce pokračuje ve své letošní sérii regionálních akcí, v jejímž rámci navštíví ve II. pololetí ještě Hradec Králové a Zlín. Projekt si klade za cíl vést kvalifikovanou diskuzi nad společensko-ekonomickými dopady Průmyslu 4.0 a prezentovat příklady dobré praxe a úspěšných řešení v této oblasti. Cílem sérií akcí je nejen šířit informace do regionů ČR, ale zejména umožnit efektivní síťování a sdílení příkladů dobré praxe.
Konkrétní termíny a rozpis programu i lokace akcí jsou k dispozici na www.kybernetickarevoluce.cza www.czechinno.cz.
CzechInno je zájmové sdružení právnických osob založené k podpoře českého inovačního podnikání a autorem unikátního systému podpory inovací v ČR, který spočívá v organizaci soutěže Vizionáři, jejímž cílem je každoročně oceňovat inovativní počiny v českém podnikání, festivalu chytrého a inovativního přístupu k podnikání s názvem Smart Business Festival a přehlídky informací a kontaktů pro mezinárodní obchod s názvem Festival Exportu CZ. Od r. 2017 realizuje sérii regionálních akcí k propagaci využívání prvků tzv. Průmyslu 4.0 ve firmách pod názvem Kyberneticka revoluce CZ. Za tyto své počiny v rámci Eastern European Elite Business Awards 2016 obdrželo od anglického Corporate Vision Magazinu ocenění za excelenci v podpoře podnikání v České republice.
Hlavními odbornými partnery projektu Kyberneticka revoluce.cz jsou Česká exportní banka, Technologická agentura České republiky, Technologické centrum Akademie věd České republiky jako koordinátor sítě Enterprise Europe Network Česká republika, Svaz průmyslu a dopravy ČR, Elektrotechnická asociace České republiky, Asociace inovačního podnikání ČR a Společnost vědecko-technických parků České republiky.
Mediálními partnery projektu jsou Regie Radio Music jako provozovatel rádií Frekvence 1, Evropa 2 a Rádio BBC a multimediálního projektu Zet, vydavatelství Empresa Media jako vydavatel časopisu Týden, magazínu Marketing Sales Media a týdeníku Faktor S, portál BusinessInfo a časopis Inovační podnikání a transfer technologií.