Informace jsou jako šém do Golema – naučme se je třídit!
Setkání zahájil Pavel Švejda, člen řídicího výboru sdružení CzechInno a prezident Společnosti vědeckotechnických parků ČR.
„Je důležité, aby se k malým firmám dostal expert, který není nijak komerčně zainteresovaný a pomohl tak firmám, které chtějí rozvíjet svoji digitální gramotnost. Připravujeme podobný projekt pro Českou republiku, nabízíme lektory, odborníky na digitální problematiku. Projekt se začíná rozebíhat na Západočeské univerzitě.
Zbyněk Doležal z BIC Plzeň představil programy pro podporu podnikání. Doporučil zaplatit si odborníka, který má přehled, jaké dotační programy existují a mohou pomoci při aplikaci Průmyslu 4.0 do daného podniku. Zároveň tento odborník svými znalostmi přispěje při sestavování žádosti o získání dotací.
„Počet žádostí ubývá, jsou čím dál náročnější kritéria. Neváhejte proto obrátit se na naši firmu, rádi Vám pomůžeme!“ vyzval zúčastněné.
„Implementace robotů je to nejdůležitější, co musíme zvládnout. S tím souvisejí procesy a lidé, kteří jsou s nimi spojení,“ zakončil svoje vystoupení.
Než uvedete robota do provozu v digitální fabrice, musíte naplánovat výrobu, aby se robot vyplatil. Realita je jiná než plán, musíte znát reálný stav, neustále získávat data z robota. „Robot se musí stát nedílnou součástí procesu, ne fungovat jako samostatná jednotka,“ shodl se na závěr s Jiřím Holoubkem.
„Čím víc má robot dat k dispozici, snadněji může odhalit odchylky a eliminovat vady,“ uvedl.
3D tisk má své výhody – je plně automatizovaný, můžeme tisknout různé typy dílů najednou. Samozřejmě i své nevýhody, jako je energetická náročnost, která je vysoká kvůli výrobě kovového prášku, ze kterého jednotlivé díly vznikají. Možným úskalím je i kvalita – uvnitř materiálu můžou zůstávat nespečené částice, musí se přísně kontrolovat.
Flexibila a ekologie budou klíčové. Stanou se novou ekologickou normou – výrobky musí mít životnost 8-10 let, musí být opravitelné a ekologické. Největší úspora vznikne výrobou kvalitních výrobků, použití AI. Většina služeb bude virtuální, klíčem jsou informace a energie.
Nadužívání IoT je nebezpečné, provozovatelé budou muset reflektovat digitální bezpečnost. Budou lidé souhlasit s tím, aby byli monitorování 24 hodin denně? Uvědomme si, že neexistuje neprolomitelný systém. Roboti jsou napadnutelní.
Sledování sociálních sítí nás vede k neustálému srovnávání (on má větší auto, hezčí manželku, lepší dovolenou…) Tyto pocity pak vedou k obrovskému tlaku na produkci a k agresivitě.
„Všechno začněte vždy otázkou PROČ a K ČEMU? Máme obrovské možnosti, proč je nevyužíváme pro svůj rozvoj?“ ukončil otázkou svoji podnětnou přednášku prof. Staněk.
„Na začátku a na konci vždy stojí člověk. Nejprve musí práci robota namodelovat a naprogramovat. A na konci jeho dílo vlastníma rukama dokončí, dodá mu jemné detaily a lidskost. Proto se sochaři nemusí bát, že by je roboty kdy nahradily,“ zakončil svoji ukázku.
„Při kolaboraci s roboty většinou produktivita klesne, ale sníží se množství fyzicky namáhavé či monotónní práce pro člověka,“ vyznělo optimisticky poslední sdělení.
Děkujeme těmto partnerům:
A jaké to bylo v Plzni?
Konkrétní termíny a rozpis programu i lokace akcí jsou k dispozici na digitalnirevoluce.cz a www.czechinno.cz.
CzechInno je zájmové sdružení právnických osob založené k podpoře českého inovačního podnikání a autorem unikátního systému podpory inovací v ČR, který spočívá v organizaci soutěže Vizionáři, jejímž cílem je každoročně oceňovat inovativní počiny v českém podnikání, festivalu chytrého a inovativního přístupu k podnikání s názvem Smart Business Festival a přehlídky informací a kontaktů pro mezinárodní obchod s názvem Festival Exportu CZ. Od r. 2017 realizuje sérii regionálních akcí k propagaci využívání prvků tzv. Průmyslu 4.0 ve firmách pod názvem Kyberneticka revoluce CZ. Za tyto své počiny v rámci Eastern European Elite Business Awards 2016 obdrželo od anglického Corporate Vision Magazinu ocenění za excelenci v podpoře podnikání v České republice.
Hlavními odbornými partnery projektu Kyberneticka revoluce.cz jsou Česká exportní banka, Technologická agentura České republiky, Technologické centrum Akademie věd České republiky jako koordinátor sítě Enterprise Europe Network Česká republika, Svaz průmyslu a dopravy ČR, Elektrotechnická asociace České republiky, Asociace inovačního podnikání ČR a Společnost vědecko-technických parků České republiky.
Mediálními partnery projektu jsou Regie Radio Music jako provozovatel rádií Frekvence 1, Evropa 2 a Rádio BBC a multimediálního projektu Zet, vydavatelství Empresa Media jako vydavatel časopisu Týden, magazínu Marketing Sales Media a týdeníku Faktor S, portál BusinessInfo a časopis Inovační podnikání a transfer technologií.